Morienttes! Päätinki sitte tehä heti uuden postauksen ja paljastaa samalla hirrrweän asian itsestäni... Pidän nimittäin lukemisesta. Siis teen sitä ihan huvikseni ja kenenkään käskemättä. No yhtenä päivänä mietin että mitä sitä sitten lukisi, ja löysin sitten netistä kaksikin erilaista listaa, mihin oli kirjattu "100 kirjaa jotka sinun tulisi lukea". Löysin sekä englanninkielisen alkuperäisversion listasta (bbc) ja sitten suomalaisen vastineen (mtv3)...

Lempikirjailijani on Terry Pratchett, jonka kaikki suomennetut teokset olen lukenut, ja kesän alussa aloitin koko tuotannon lukemisen alusta (koska aiemmin luin vähän eri järjestyksessä kuin missä ne oli kirjoitettu. Ja vaikka ne ovat tavallaan itsenäisiä osia sarjassa, niin kyllä sillä on väliä esim. tuttuja hahmoja vanhemmista osista vierailee jossain sivulauseessa ja... no kyllä te ymmärrätte jos oikeen yritätte)

Niimpä mä tulostelin molemmat listat ja kävin AIVAN ensimmäiseksi läpitte kirjat jotka oon jo lukenu... Suomalaisesta listasta olin lukenut yllättävän monta, olikohan melkein jopa kymmenen semmosta... Alkuperäseltä listalta löytyki sitte vähän vähemmän niitä tuttuja. En ole lukenut kovinkaan paljoa mitään klassikoita koska en yksinkertaisesti ole tiennyt mitkä kaikki kirjat sellaisia ovat - Mutta nyt mulla on THE LISTAT. Ja olen jo tälle kesälle lukenut listalta George Orwellin 1984 sekä Veikko Huovisen Havukka-ahon ajattelijan. Ei kait siinä...

MUTTA, tämän postauksen tein, koska eilen (viime yönä) sain luettua molemmilta listoilta löytyvän, J.D.Salingerin Sieppari ruispellossa. Se on kirjoitettu alunperin vuonna 1951 ja on alkuperäiseltä nimeltään The Catcher in the Rye. Kirja on suomennettu kahteen otteeseen, itse luin myöhäisemmän version mikä on ilmestynyt 2004. 



Kirja oli helppolukuinen ja sen sai siis luettua muutamassa päivässä. En tosin ymmärrä miten se on päätynyt klassikoksi, koska juonessa nyt ei ollut oikeastaan mitään enkä huomannut mitään muitakaan, syvällisempiä asioita... Tai ehkä se vaan joku päivä valkenee mulle, niin käy joskus...  Tai sitten vähän huijaan ja etin jostain kirja-arvostelun... Pakko selvittää :D

~tk